fbpx
מה לאכול כשיש שלשול

מה לאכול כשיש שלשול? (ומה לא לאכול)

שלשול הוא מצב נפוץ המשפיע על רבים מאיתנו מעת לעת. מדובר במצב בו תנועות המעיים הופכות תכופות יותר, רכות או מימיות. למרות שלרוב מדובר במצב זמני וחולף מעצמו, שלשול יכול לגרום לאי נוחות משמעותית ולהשפיע על איכות החיים.

מה לאכול כדי להקל על תסמיני השלשול? איך ניתן למנוע התייבשות מסוכנת? אילו מזונות עלולים להחמיר את המצב? ומתי הגיע הזמן לפנות לעזרה רפואית?

גורמי השלשול

שלשול הוא מצב זמני המאופיין בצואה רכה, מימית ותכופה. הבנת הגורמים האפשריים לשלשול היא צעד חשוב בטיפול במצב זה ובבחירת האסטרטגיה התזונתית המתאימה.

הגורמים השכיחים ביותר לשלשול חריף הם זיהומים ויראליים או חיידקיים. וירוסים כמו רוטה-וירוס או נורו-וירוס, וחיידקים כמו סלמונלה או אי-קולי, יכולים לגרום לזיהומים במערכת העיכול. הרעלת מזון, הנגרמת מאכילת מזון מזוהם או מקולקל, היא גורם נפוץ נוסף.

לעיתים, שלשול יכול להיות תופעת לוואי של תרופות, במיוחד אנטיביוטיקה, אשר עלולות לשבש את האיזון החיידקי במעיים. רגישויות למזון, כמו אי סבילות ללקטוז או מחלת צליאק (רגישות לגלוטן), יכולות גם הן לגרום לשלשול.

במקרים מסוימים, שלשול יכול להיות סימפטום של מחלות המערכת העיכול, מחלות מעיים דלקתיות כרוניות כמו מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית. שינויים פתאומיים בהרגלי האכילה, נסיעות למקומות חדשים, או אפילו מצבי לחץ ומתח יכולים גם הם להשפיע על תפקוד מערכת העיכול ולגרום לשלשול זמני.

זיהוי הגורם לשלשול הוא קריטי לקביעת הטיפול המתאים. בעוד שרוב מקרי השלשול חולפים מעצמם תוך מספר ימים, חשוב לפנות לייעוץ רפואי אם התסמינים חמורים או מתמשכים.

החשיבות של מניעת התייבשות

אחד הסיכונים המשמעותיים ביותר הקשורים לשלשול הוא התייבשות. שלשול גורם לאובדן מהיר של נוזלים ואלקטרוליטים מהגוף, מה שעלול להוביל להתייבשות משמעותית אם לא מטופל כראוי.
התייבשות יכולה להתבטא במגוון סימנים, החל מיובש בפה וצמא מוגבר, דרך סחרחורת וחולשה, ועד לעייפות קיצונית וירידה בתפוקת השתן. במקרים חמורים, התייבשות עלולה אף לפגוע בתפקוד הכליות ולגרום להפרעות באיזון האלקטרוליטים בגוף, מה שעלול להוביל לבעיות בקצב הלב ובתפקודים גופניים אחרים.

כדי למנוע התייבשות, חיוני לשתות כמויות גדולות של נוזלים במהלך אפיזודה של שלשול. מים הם כמובן המקור הבסיסי והחשוב ביותר לנוזלים, אך ישנן אפשרויות נוספות שיכולות לסייע:
• מרקים צלולים מספקים נוזלים ואלקטרוליטים.
• תה צמחים, כמו תה קמומיל או תה נענע, יכולים לסייע בהרגעת מערכת העיכול.
• תמיסות אלקטרוליטים, הזמינות בבתי מרקחת, מכילות את האיזון הנכון של מלחים ומינרלים.
• משקאות ספורט מדוללים יכולים לספק אלקטרוליטים, אך חשוב לדלל אותם כדי להפחית את תכולת הסוכר.
חשוב לזכור לשתות לאט ובכמויות קטנות לאורך היום, במקום לשתות כמויות גדולות בבת אחת. הרגל זה עוזר למנוע גירוי נוסף של המעיים ומאפשר לגוף לספוג את הנוזלים ביעילות רבה יותר.

מזונות מומלצים לאכילה

בזמן שלשול, חשוב לבחור מזונות שקלים לעיכול ועשירים בחומרים מזינים שהגוף זקוק להם. ישנם מספר סוגי מזונות שנחשבים מומלצים במיוחד:

מזונות קלים לעיכול

אורז לבן הוא אחד המזונות המומלצים ביותר בזמן שלשול. הוא עשיר בעמילן, קל לעיכול, ועוזר להקשות את הצואה. לחם קלוי (טוסט) הוא אפשרות נוספת שקלה לעיכול ויכולה לספוג עודפי נוזלים במעיים.
תפוחי אדמה מבושלים הם מקור טוב לאנרגיה ואשלגן, והם קלים לעיכול כשהם מבושלים ללא תוספות. בננות, מלבד היותן עשירות באשלגן, מכילות גם פקטין שעוזר להקשות את הצואה.
עוף או דגים צלויים מספקים מקור רזה לחלבון, שחשוב לשמירה על כוח ואנרגיה בזמן שהגוף מתמודד עם השלשול.

מזונות עשירים בפרוביוטיקה

פרוביוטיקה הם חיידקים מועילים המסייעים באיזון הפלורה החיידקית במעיים, מה שיכול לסייע בהקלה על תסמיני השלשול ולזרז את ההחלמה. יוגורט טבעי הוא מקור מצוין לפרוביוטיקה, כמו גם קפיר (משקה חלב מותסס) וכרוב כבוש. אך הם פחות מומלצים במצב של שילשול.

מאחר שאחד מתפקידי הקיבה הוא להשמיד את החיידקים המגיעים לגופנו, כדאי לצרוך פרוביוטיקה שמגיעה כתוסף תזונה בכדורים או קפסולות. וכדי שהחיידקים הפרוביוטים יגיעו למעיים חיים וישפיעו באופן חיובי, עדיף שהם יהיו מוגנים בקיפסול מיקרוביוטי אשר שומר על החיידקים מפני חומצת הקיבה עד להתפשטות במעיים.

מזונות עשירים באשלגן

אשלגן הוא אלקטרוליט חיוני המסייע בוויסות מאזן הנוזלים בגוף ובתפקוד תקין של השרירים והעצבים. בננות, כפי שצוין קודם, הן מקור מצוין לאשלגן. תפוחי אדמה, במיוחד כשהם מבושלים עם הקליפה, מהווים גם הם מקור עשיר לאשלגן.

אבוקדו הוא מקור נוסף לאשלגן ושומנים בריאים, אך יש לצרוך אותו בכמויות קטנות בשל תכולת השומן הגבוהה. עגבניות הן מקור טוב לאשלגן וויטמין C.

מזונות שעדיף להימנע מהם

בעוד שישנם מזונות שיכולים לסייע בהקלה על תסמיני השלשול, ישנם מזונות אחרים שעלולים להחמיר את המצב. חשוב להיות מודעים למזונות אלה ולהימנע מהם עד שהמצב משתפר.

מזונות עתירי שומן וסוכר

מזונות מטוגנים, מאפים, ממתקים ומשקאות מוגזים הם כולם מזונות שכדאי להימנע מהם בזמן שלשול. מזונות אלה קשים לעיכול ועלולים להגביר את תנועתיות המעיים. סוכר מעובד, במיוחד, יכול למשוך נוזלים למעיים ולהחמיר את השלשול.

מזונות חריפים

פלפל חריף, בצל ושום הם מזונות שעלולים לגרות את המעיים ולהגביר את תנועתיותם. למרות שלשום יש יתרונות בריאותיים רבים, הוא עלול להיות קשה לעיכול בזמן שלשול.

חלב ומוצרי חלב

אצל חלק מהאנשים, במיוחד אלה עם אי סבילות ללקטוז, חלב ומוצרי חלב עלולים להחמיר את השלשול. מוצרים אלו כוללים חלב, גבינות, גלידות ומוצרי חלב אחרים.

קפאין ואלכוהול

קפה, תה שחור ומשקאות אנרגיה מכילים קפאין שיכול לגרות את המעיים ולהגביר את איבוד הנוזלים. אלכוהול גורם להתייבשות ויכול לגרות את מערכת העיכול. חומרים אלה עלולים להגביר את ההתייבשות ולהאט את תהליך ההחלמה.

מתי לפנות לטיפול רפואי

למרות שרוב מקרי השלשול חולפים מעצמם תוך מספר ימים, ישנם מצבים בהם חשוב לפנות לטיפול רפואי. אם השלשול נמשך יותר ממספר ימים (בדרך כלל 3-4 ימים) ללא שיפור, סימן שכדאי להתייעץ עם רופא.
תסמינים נלווים כמו חום גבוה (מעל 39 מעלות), דם בצואה, הקאות חוזרות או כאבי בטן חזקים מהווים גם הם סיבות לפנות לטיפול רפואי. כמו כן, אם יש סימנים של התייבשות קשה כמו יובש קיצוני בפה, ירידה חדה בתכיפות מתן שתן, או סחרחורת חזקה, חשוב לפנות לעזרה רפואית באופן מיידי.

אנשים הסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת או מחלות מעיים דלקתיות צריכים להיות ערניים במיוחד לשינויים במצבם ולפנות לרופא מוקדם יותר אם הם חווים שלשול.

השיטה הטבעית של מכון הניג לטיפול בבעיות במערכת העיכול

שיטת הטיפול של מכון הניג לבעיות במערכת העיכול, לרבות שלשולים חוזרים, מורכבת מהליך של אבחון לשון, אבחון לפי גלגל העין, בדיקת דם, ניתוח אורח חיים ובדיקות אחרות, על מנת למצוא את הגורמים העיקריים המובילים לבעיות מהן המטופל סובל. בהתאם לתוצאות האבחון, צוות המכון מגבש תכנית טיפולית בהתאמה אישית, הכוללת פורמולות צמחיות של מכון הניג, המיוצרות בישראל על פי התקנים המחמירים ביותר, יחד עם הנחיות לשינויים באורח חיים כגון תזונה. הטיפול של מכון הניג כולל גם ליווי לטווח ארוך למעקב אחרי התוצאות של תכנית הטיפול.

סיכום

התמודדות עם שלשול יכולה להיות מאתגרת, אך עם הידע הנכון והגישה המתאימה, ניתן להקל על התסמינים ולזרז את ההחלמה. הקפדה על תזונה נכונה היא מפתח חשוב בטיפול בשלשול.
במקרים בהם שלשול נמשך לתקופות ארוכות וחוזר בתדירות גבוהה, יש לפנות לטיפול רפואי להתייעצות וטיפול.

* מידע זה הוא לצרכי מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. יש להתייעץ עם רופא או תזונאי מוסמך לפני ביצוע שינויים משמעותיים בתזונה או באורח החיים, במיוחד אם אתם סובלים מבעיות רפואיות כלשהן.

 

מאמרים נוספים

תזונת קנדידה

תזונת קנדידה

פטרייה הקנדידה היא פטרייה טבעית החיה במערכת העיכול של האדם. בדרך כלל נוכחותה אינה מהווה סכנה והיא אף ממלאת תפקיד חשוב בוויסות הפלורה החיידקית בגוף.

קרא עוד »
נגישות
Call Now Button